Creative Commons License
  • การพัฒนาหลักสูตรการศึกษาบัณฑิต สาขาคอมพิวเตอร์ศึกษา (หลักสูตร 5 ปี) และติดตามการใช้งาน

  • Development of bachelor of education program (5 years) curriculum in computer education by using DACUM technique and fellow used

  • เรื่องเต็มการประชุมทางวิชาการของมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ ครั้งที่ 45: สาขาศึกษาศาสตร์ สาขาเศรษฐศาสตร์และบริหารธุรกิจ สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์

  • Proceedings of 45th Kasetsart University Annual Conference: Education, Economics and Business Administration and Humanities and Social Sciences

  • 45

  • สาขาศึกษาศาสตร์

  • 2007

  • ภาสกร เรืองรอง
    มนต์ชัย เทียนทอง
    จรัญ แสนราช

  • 978-974-537-998-5

  • Kasetsart University, Bangkok (Thailand)
    Commission of Higher Education, Bangkok (Thailand)
    Ministry of Education, Bangkok (Thailand)
    Ministry of Agriculture and Cooperatives, Bangkok (Thailand)
    Ministry of Science and Technology, Bangkok (Thailand)
    Ministry of Natural Resources and Environment, Bangkok (Thailand)
    Ministry of Information and Communication Technology, Bangkok (Thailand)
    National Research Council of Thailand, Bangkok (Thailand)
    The Thailand Research Fund, Bangkok (Thailand)

  • 45. Kasetsart University Annual Conference

  • Bangkok (Thailand)

  • 30 Jan - 2 Feb 2007

  • Bangkok (Thailand)

  • p. 57-64

  • 768 p.

  • อังกฤษ

  • Thai National AGRIS Centre, Office of The University Library Kasetsart University, P.O. BOX 1084 Kasetsart Chatuchak, Bangkok 10903, Thailand

  • นโยบายด้านการศึกษา;การศึกษา;สื่อการสอน;วิธีการสอน;หลักสูตร;คอมพิวเตอร์;สถาบันการศึกษา;การประเมินผล

  • Educational policies;Education;Teaching materials;Teaching methods;Curriculum;Computers;Educational institutions;Evaluation

  • การพัฒนาหลักสูตร;สาขาคอมพิวเตอร์ศึกษา;ประเมินผลการสอน;มหาวิทยาลัยนเรศวร

  • DACUM;Curriculum;Evaluation;Computer education

  • การพัฒนาหลักสูตรการศึกษาบัณฑิต สาขาคอมพิวเตอร์ศึกษา มหาวิทยาลัยนเรศวรและติดตามการใช้งาน มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาหลักสูตรด้วยเทคนิคเดคัม และติดตามการใช้การศึกษาบัณฑิต สาขาคอมพิวเตอร์ศึกษา ปีการศึกษาที่ 2548 ผลการวิจัยดังนี้ 1. การพัฒนาหลักสูตร ประชากรได้แก่ คณะกรรมการพัฒนาหลักสูตร แบ่งเป็น กรรมการจำนวน 9 คน และผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน 6 คน ผลการวิจัยคือ ชื่อหลักสูตรภาษาไทย: การศึกษาบัณฑิต สาขาวิชาคอมพิวเตอร์ศึกษา จุดประสงค์หลักสูตร เป็นผู้ที่มีความรู้ความสามารถมีทักษะด้านคอมพิวเตอร์และมีจรรยาบรรณในวิชาชีพ ระยะเวลาศึกษา 5 ปี มีหน่วยกิตตลอดหลักสูตร 169 หน่วยกิต แบ่งเป็นหมวดวิชาศึกษาทั่วไป วิชาเฉพาะ กลุ่มวิชาชีพครู กลุ่มวิชาเอก และหมวดวิชาเลือกเสรี 2. ผลการติดตามการใช้งานหลักสูตรประชากรได้แก่ นิสิตสาขาคอมพิวเตอร์ศึกษารุ่น 1 ประจำปีการศึกษา 2548 จำนวน 38 คน และอาจารย์ผู้สอนในหลักสูตรจำนวน 17 คน ผลการวิจัยดังนี้ 2.1 ผลจากนิสิตพบว่า ขั้นเตรียมการสอน ขั้นดำเนินการสอนของอาจารย์ ขั้นการวัดและประเมินผลการสอน วัสดุสื่อและสิ่งอำนวยความสะดวก นิสิตเห็นด้วยหรือพึงพอใจในระดับมากขึ้นอยู่กับเกณฑ์ของแบบสอบถามที่ต้องการวัด 2.2 ผลจากอาจารย์พบว่า ขั้นการเตรียมการเรียนของนิสิต ขั้นการดำเนินการเรียนของนิสิต ขั้นการ ประเมินการเรียนของนิสิต วัสดุสื่อสิ่งอำนวยความสะดวกและเนื้อหาหลักสูตร ชื่อวิชา และ คำอธิบายรายวิชาอาจารย์เห็นด้วยหรือพึงพอใจในระดับมากขึ้นอยู่กับเกณฑ์ของแบบสอบถามที่ต้องการวัด

  • Development of curriculum for a Bachelor of Education in computer education by Naresuan University aimed to invent a new curriculum based on DACUM and investigate the impact of implementation in the year of 2005. Following results were obtained 1. Curriculum development: population involved were working committee of curriculum development consist of 9 general committee member and 6 experts. The new curriculum was titled with Bachelor of Education in Computer Education. The aims were to prepare graduates with knowledge and skills in computer science and perception of professional ethics. Duration of 5 year program encompassed subjects of general studies, teacher professionals, majors and free electives adding up to 169 credits. 2. Follow-up investigation with 38 learner of first generation and 17 lecturers revealed following results: 2.1 From learner perspective: They rated as high score of acceptance or agreement or satisfaction on all of the issue, 1. Preparation of lecturer content 2. Lecture process 3. Assessment and evaluation of lecture 4. Media and facilities, which depend on what the each of its individual standard criteria was. 2.2 From lecturer perspective: They rated as high score of acceptance or agreement or satisfaction on all of the issue, 1. Preparation before lecturer of students 2. Attending Lecture of students 3. Assessing student performance and evaluation of lecture 4. Teaching materials 5. Curriculum content, which depend on what the each of its individual standard criteria was.

  • [1] ภาสกร เรืองรอง (สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม ภาควิชาคอมพิวเตอร์ศึกษา)
    [2] มนต์ชัย เทียนทอง (สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม ภาควิชาคอมพิวเตอร์ศึกษา)
    [3] จรัญ แสนราช (สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม ภาควิชาคอมพิวเตอร์ศึกษา)

  • [1] Passkorn Roungrong
    [2] Monchai Tiantong
    [3] Charun Sanrach

189 110

ไฟล์ดิจิทัล

Export

  ค้นเพิ่มเติม

Passkorn Roungrong. (2007). Development of bachelor of education program (5 years) curriculum in computer education by using DACUM technique and fellow used.  n.p.: Kasetsart University, Bangkok (Thailand)
Commission of Higher Education, Bangkok (Thailand)
Ministry of Education,
           Bangkok (Thailand)
Ministry of Agriculture and Cooperatives, Bangkok (Thailand)
Ministry of Science and Technology, Bangkok (Thailand)
Ministry of Natural Resources and Environment, Bangkok (Thailand)
Ministry of Information and Communication Technology, Bangkok
           (Thailand)
National Research Council of Thailand, Bangkok (Thailand)
The Thailand Research Fund, Bangkok (Thailand)
.


Passkorn Roungrong. "Development of bachelor of education program (5 years) curriculum in computer education by using DACUM technique and fellow used".  n.p.: Kasetsart University, Bangkok (Thailand)
Commission of Higher Education, Bangkok (Thailand)
Ministry of Education, Bangkok
           (Thailand)
Ministry of Agriculture and Cooperatives, Bangkok (Thailand)
Ministry of Science and Technology, Bangkok (Thailand)
Ministry of Natural Resources and Environment, Bangkok (Thailand)
Ministry of Information and Communication Technology, Bangkok (Thailand)
National
           Research Council of Thailand, Bangkok (Thailand)
The Thailand Research Fund, Bangkok (Thailand)
. 2007.

Passkorn Roungrong. (2007). Development of bachelor of education program (5 years) curriculum in computer education by using DACUM technique and fellow used.  n.p.: Kasetsart University, Bangkok (Thailand)
Commission of Higher Education, Bangkok (Thailand)
Ministry of Education,
           Bangkok (Thailand)
Ministry of Agriculture and Cooperatives, Bangkok (Thailand)
Ministry of Science and Technology, Bangkok (Thailand)
Ministry of Natural Resources and Environment, Bangkok (Thailand)
Ministry of Information and Communication Technology, Bangkok
           (Thailand)
National Research Council of Thailand, Bangkok (Thailand)
The Thailand Research Fund, Bangkok (Thailand)
.