• การพัฒนาความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนสาธิตแห่งมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์โดยใช้กระบวนการแก้ปัญหาตามแนวคิดของโพลยา

  • The development of mathematics ability in solving problems for Prathomsuksa 2 students at Kasetsart University Laboratory School by using polya's problem solving process

  • วารสารวิทยาสารเกษตรศาสตร์ สาขาสังคมศาสตร์

  • KASETSART JOURNAL: SOCIAL SCIENCES

  • ม.ค.-เม.ย. 2552

  • 0125-8370

  • 2552

  • จิตติมา พิศาภาค
    สิริพร ทิพย์คง

  • ปีที่ 30 ฉบับที่ 1 หน้า 1-9

  • http://kasetsartjournal.ku.ac.th/kuj_files/2009/A0906251305402656.pdf

  • ไทย

  • นักเรียน;ระดับประถมศึกษา;โจทย์คณิตศาสตร์;การแก้โจทย์ปัญหา;แนวคิดโพลยา;การพัฒนาความสามารถ;โรงเรียนสาธิตแห่งมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์

  • Mathematical problem solving;Mathematics problems

  • ThipkongABSTRACTThe purposes of this research were 1) to develop the mathematics ability in solving problems forPrathomsuksa 2 students, and 2) to construct varied and appropriate mathematics problems for Prathomsuksa2 students. The sample was 39 students of Prathomsuksa 2/2 at Kasetsart University Laboratory School, Centerfor Educational Research and Development who enrolled in the second semester of the 2007 academic year.The sample was selected by cluster sampling from 7 classrooms. The research instruments were 1) themathematics problem solving learning plans by using Polya's problem solving process, and 2) the mathematicsproblem solving test. The research results were as follows: 1) the mathematics problem solving abilities ofPrathomsuksa 2 students after using the Polya's problem solving process was significantly higher than beforeusing at the .05 level, and 2) the constructed mathematics problems were varied and appropriate forPrathomsuksa 2 students.

  • [1] จิตติมา พิศาภาค (มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ คณะศึกษาศาสตร์ โรงเรียนสาธิตแห่งมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ ศูนย์วิจัยและพัฒนาการศึกษา)
    [2] สิริพร ทิพย์คง (มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ คณะศึกษาศาสตร์ โรงเรียนสาธิตแห่งมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ ศูนย์วิจัยและพัฒนาการศึกษา)

  • [1] Jittima Pisapak (Kasetsart University, Bangkok (Thailand). Faculty of Education. Kasetsart University Laboratory School, Center for Educational Research and Development)
    [2] Siriporn Thipkong (Kasetsart University, Bangkok (Thailand). Faculty of Education. Kasetsart University Laboratory School, Center for Educational Research and Development)

655 204

  ไฟล์ดิจิทัล

  Export

  ค้นเพิ่มเติม

จิตติมา พิศาภาค และ สิริพร ทิพย์คง. (2552).
           การพัฒนาความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2
           โรงเรียนสาธิตแห่งมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์โดยใช้กระบวนการแก้ปัญหาตามแนวคิดของโพลยา

           วารสารวิทยาสารเกษตรศาสตร์ สาขาสังคมศาสตร์, 30 (1) ,1-9


จิตติมา พิศาภาค และ สิริพร ทิพย์คง.
           "การพัฒนาความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2
           โรงเรียนสาธิตแห่งมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์โดยใช้กระบวนการแก้ปัญหาตามแนวคิดของโพลยา"
           วารสารวิทยาสารเกษตรศาสตร์ สาขาสังคมศาสตร์, 30, 2552, 1-9.

จิตติมา พิศาภาค และ สิริพร ทิพย์คง. (2552).
           การพัฒนาความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2
           โรงเรียนสาธิตแห่งมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์โดยใช้กระบวนการแก้ปัญหาตามแนวคิดของโพลยา

           วารสารวิทยาสารเกษตรศาสตร์ สาขาสังคมศาสตร์, 30 (1) ,1-9