• กรณีศึกษาความเข้าใจและการปฏิบัติของครูวิทยาศาสตร์ในการจัดการเรียนการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้

  • A case study of science teachers' understanding and practice of inquiry-based instruction

  • วารสารวิทยาสารเกษตรศาสตร์ สาขาสังคมศาสตร์

  • KASETSART JOURNAL: SOCIAL SCIENCES

  • ม.ค.-เม.ย. 2553

  • 0125-8370

  • 2553

  • จีระวรรณ เกษสิงห์
    วรรณทิพา รอดแรงค้า

  • ปีที่ 31 ฉบับที่ 1 หน้า 1-16

  • http://kasetsartjournal.ku.ac.th/kuj_files/2010/A1003160956061562.pdf

  • ไทย

  • ครูวิทยาศาสตร์;การปฏิบัติ;การจัดการเรียนการสอน;การเรียนการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้

  • Science teachers;Inquiry-based instruction

  • This study was a qualitative research which was conducted according to an interpretive paradigm. A case study method was employed in order to probe teachers' understanding and practice of inquiry-based instruction (IBI). The subjects were three science teachers purposefully selected from lower secondary schools governed by the Bangkok Metropolitan Administration. Data were obtained from classroom observations, interviews, lesson plans, and teacher's reflective journals. The data were then analyzed using a within-case analysis. The illustrative case study showed that the teachers' understanding primarily complied with IBI. However, their IBI teaching practices did not relate students' interests or curiosities to scientific oriented questions. In addition, students did not involve in planning and decision making of learning activities and they did not have enough chance to communicate and evaluate their explanations among each other. The teachers' instruction focused mainly on the hands-on activities rather than the minds-on activities.

  • [1] จีระวรรณ เกษสิงห์ (มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ คณะศึกษาศาสตร์ ภาควิชาการศึกษา)
    [2] วรรณทิพา รอดแรงค้า (มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ คณะศึกษาศาสตร์ ภาควิชาการศึกษา สาขาวิชาวิทยาศาสตร์ศึกษา)

  • [1] Jeerawan Ketsing (Kasetsart University, Bangkok (Thailand). Faculty of Education. Department of Education. Division of Science Education)
    [2] Vantipa Roadrangka (Kasetsart University, Bangkok (Thailand). Faculty of Education. Department of Education)

177 66

  ไฟล์ดิจิทัล

  Export

  ค้นเพิ่มเติม

จีระวรรณ เกษสิงห์ และ วรรณทิพา รอดแรงค้า. (2553).
           กรณีศึกษาความเข้าใจและการปฏิบัติของครูวิทยาศาสตร์ในการจัดการเรียนการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้
           วารสารวิทยาสารเกษตรศาสตร์ สาขาสังคมศาสตร์, 31 (1) ,1-16


จีระวรรณ เกษสิงห์ และ วรรณทิพา รอดแรงค้า.
           "กรณีศึกษาความเข้าใจและการปฏิบัติของครูวิทยาศาสตร์ในการจัดการเรียนการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้"
           วารสารวิทยาสารเกษตรศาสตร์ สาขาสังคมศาสตร์, 31, 2553, 1-16.

จีระวรรณ เกษสิงห์ และ วรรณทิพา รอดแรงค้า. (2553).
           กรณีศึกษาความเข้าใจและการปฏิบัติของครูวิทยาศาสตร์ในการจัดการเรียนการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้
           วารสารวิทยาสารเกษตรศาสตร์ สาขาสังคมศาสตร์, 31 (1) ,1-16