• ความเข้าใจและการสอนธรรมชาติของวิทยาศาสตร์ในเรื่องโครงสร้างอะตอมของครูผู้สอนวิชาเคมี

  • Chemistry teachers' understanding and practices of the nature of science when teaching atomic structure concepts

  • วารสารวิทยาสารเกษตรศาสตร์ สาขาสังคมศาสตร์

  • KASETSART JOURNAL: SOCIAL SCIENCES

  • ก.ย.-ธ.ค. 2551

  • 0125-8370

  • 2551

  • สุทธิดา จำรัส
    นฤมล ยุตาคม

  • ปีที่ 29 ฉบับที่ 3 หน้า 228-239

  • http://kasetsartjournal.ku.ac.th/kuj_files/2009/A0903100941215781.pdf

  • ไทย

  • ครู;วิชาเคมี;โครงสร้างอะตอม;การสอน;การพัฒนาความรู้;การจัดการเรียนรู้;วิทยาศาสตร์ธรรมชาติ

  • Nature science;Atomic structure;Chemistry teachers

  • This research was conducted in order to study teachers' understanding and reflections on the nature of science in their teaching of atomic structure. The data were collected by interviews and classroom observation of three teachers from three public secondary schools. The interview data were transcribed and analyzed by searching for patterns and/or categories which were used to construct profiles of teachers' views of the nature of science. The teachers' practices were analyzed by Video Analysis Tool (VAT) as technical support and Reflect View on Nature Of Science (RVNOS) to find out how and to what extent the teachers used the nature of science to teach atomic structure. The research found that the teachers understood three aspects of the nature of science: science needs evidence to support, science is tentative, and imagination and creativity are important to science. However, they believed that science follows the scientific method. The notion that science is universal and independent from social and cultural influences was held by the teachers. The classroom observations found that teachers rarely reflected the nature of science in their classrooms, even in the areas they understood well.

  • [1] สุทธิดา จำรัส (มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ คณะศึกษาศาสตร์ โครงการผลิตนักวิจัยพัฒนาด้านการเรียนการสอนวิทยาศาสตร์)
    [2] นฤมล ยุตาคม (มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ คณะศึกษาศาสตร์ ภาควิชาการศึกษา)

  • [1] Suthida Chamrat (Kasetsart University, Bangkok (Thailand). Faculty of Education. The Program to Prepare Reseach and Development Personnel Education)
    [2] Naruemon Yutakom (Kasetsart University, Bangkok (Thailand). Faculty of Education. Department of Education)

838 154

  ไฟล์ดิจิทัล

  Export

  ค้นเพิ่มเติม

สุทธิดา จำรัส และ นฤมล ยุตาคม. (2551).
           ความเข้าใจและการสอนธรรมชาติของวิทยาศาสตร์ในเรื่องโครงสร้างอะตอมของครูผู้สอนวิชาเคมี
           วารสารวิทยาสารเกษตรศาสตร์ สาขาสังคมศาสตร์, 29 (3) ,228-239


สุทธิดา จำรัส และ นฤมล ยุตาคม.
           "ความเข้าใจและการสอนธรรมชาติของวิทยาศาสตร์ในเรื่องโครงสร้างอะตอมของครูผู้สอนวิชาเคมี"
           วารสารวิทยาสารเกษตรศาสตร์ สาขาสังคมศาสตร์, 29, 2551, 228-239.

สุทธิดา จำรัส และ นฤมล ยุตาคม. (2551).
           ความเข้าใจและการสอนธรรมชาติของวิทยาศาสตร์ในเรื่องโครงสร้างอะตอมของครูผู้สอนวิชาเคมี
           วารสารวิทยาสารเกษตรศาสตร์ สาขาสังคมศาสตร์, 29 (3) ,228-239